NAMA :
SUSANTO
SEMSETER : 6 EKSEKUTIF
JENIS-JENIS KURIKULUM
Terdapat dua jenis kurikulum utama
Yaitu kurikulum formal dan tersembunyi.
1.Kurikulum formal ialah rancangan di mana aktiviti
pembelajaran dijalankan supaya matlamat atau objektif pendidikan dan sekolah
tercapai. Ia merupakan satu set dokumen
untuk dilaksanakan. Ia mengandungi hal sebenar yang berlaku dibilik darjah dan apa
yang telah disediakan dan dinilai. Setiap sekolah adakurikulum terancang iaitu satu set
objektif yang berstruktur dengan kandungan dan pengalaman belajar serta hasil yang
dijangkakan. Ia merupakan rancangan eksplisit dan operasional yang dihasratkan,
lazimnya dikelolakan mengikut mata pelajaran dan gred, di mana peranan guru
didefinisikan dengan jelas (Ornstein, A.C. & Hunkins, F, 1983)
untuk dilaksanakan. Ia mengandungi hal sebenar yang berlaku dibilik darjah dan apa
yang telah disediakan dan dinilai. Setiap sekolah adakurikulum terancang iaitu satu set
objektif yang berstruktur dengan kandungan dan pengalaman belajar serta hasil yang
dijangkakan. Ia merupakan rancangan eksplisit dan operasional yang dihasratkan,
lazimnya dikelolakan mengikut mata pelajaran dan gred, di mana peranan guru
didefinisikan dengan jelas (Ornstein, A.C. & Hunkins, F, 1983)
2.Kurikulum tersembunyi adalah sesuatu yang tidak terancang
dan tidak formal. Ia
mungkin disebut sebagaikurikulum ”tak rasmi” atau
”terlindung” atau ”tak formal”.
Kurikulum ini dikelolakan di luar konteks pengajaran rasmi.
Ia merupakan perlakuan
dan sikap
yang dibawa kedalam bilik darjah dan sekolah tanpa disedari dan disebut
kerana tidak dinyatakan secara eksplisit. Ia terdiri dari peraturan tidak bertulis,
konvokesyen, adat resam dan nilai budaya. Ia dibentuk oleh faktor-faktor seperti status
sosioekonomi dan latar belakang pengalaman guru dan murid.
kerana tidak dinyatakan secara eksplisit. Ia terdiri dari peraturan tidak bertulis,
konvokesyen, adat resam dan nilai budaya. Ia dibentuk oleh faktor-faktor seperti status
sosioekonomi dan latar belakang pengalaman guru dan murid.
Jadi
apakah peranan anda sebagai guru dalamkurikulum tersembunyi? Anda harus
berupaya
untuk mengenalpasti aspek-aspekkurikulum tersembunyi, terutamanya kemungkinan
ketidakfungsiaan potensi atau pengalaman pembelajaran negatif dan di mana-mana
kemungkinanan untuk mengawal dan memperbaiki situasi.
untuk mengenalpasti aspek-aspekkurikulum tersembunyi, terutamanya kemungkinan
ketidakfungsiaan potensi atau pengalaman pembelajaran negatif dan di mana-mana
kemungkinanan untuk mengawal dan memperbaiki situasi.
Huraian ringkas yang berikut membolehkan anda membezakan
antara pelbagai jeniskurikulum.
•
Kurikulum Bertulis/Yang Dihasratkan
o
kurikulum yang dimuatkan dalam panduan kurikulum negeri dan
daerah seperti
Kurikulum Kebangsaan iaitu KBSR/KBSM/KurikulumPra-Sekolah
•
KurikulumCadangan
o
kurikulum yang dicadangkan oleh pakar-pakar pendidik,
pertubuhan profesional,
suruhanjaya pembentuk dan pembuat dasar